Mindfulness och meditation

KBT-SAMTALSTERAPI.SE

Trygga terapisamtal där du är!

Vi erbjuder terapi via Skype - FaceTime - WhatsApp

På tider som passar dig! Kontakta oss för mer information.KBT terapi stockholm kbt-samtalsterapi kbt-behandling parterapi ätstörningar gå ner i vikt med KBT psykoterapi psykoterapeut drogterapi alkoholterapi alkoholproblem alkoholberoende drogberoende drogmissbruk alkoholmissbruk beroende missbruk sorg sorgbearbetning terapeut kbt city södermalm gamla stan kungsholmen norrmalm östermalm vasastan KBT ywonne edwards ove lennberg kbt hantverkargatan rådhuset fridhemsplan kognitiv beteende terapi psykolog bra psykolog stockholm bra psykoterapeut stockholm

MINDFULNESS & MEDITATION

Vill du minska din stress? Sova bättre? Minnas mer?

Ha fokus och koncentration på arbetet?

Känna dig lugnare, gladare och mer avkopplad på fritiden?

Ta bättre beslut?

Kunna hantera förändringar?

Minnas personers namn?

Helt enkelt vara mer närvarande i alla sammanhang?

 

Kanske tränar du redan fysiskt - din kropp - för att uppnå en hel del av dessa mål.

Men visste du att hjärnan också går att träna som en muskel?

 

Ju mer du tränar fokus och uppmärksamhet, desto bättre ”kondition” får din hjärna - och du orkar helt enkelt leva mer balanserat. Mindfulnessmeditation ger dig mental styrka.

 

 

Vad är det här?

 

Ja, nu kanske du tänker att det här låter flummigt. Observera den tanken en stund...

 

Det är din autopilot - dina invanda tankar och beteendemönster du utmanar med Mindfulnessträning. Vi nämnde att hjärnan är som en muskel och medveten närvaro är som kondition. Tränar du fysiskt förbättras styrka och flås - pausar du blir du trött och orkeslös.

 

När du tränar Mindfulness förbättras din mentala styrka och pausar du..... ja, då blir du mentalt trött - splittrad - ofokuserad - stressad - mentalt orkeslös, helt enkelt!

 

När du ser ordet ”meditation” kanske du ser en mental bild av buddhistiska klostermunkar eller indiska gurus framför dig. Visst, det går att träna Mindfulnessmediation så också.

 

Men i våra träningsprogram är vi mer Medvetet Närvarande i hur verkligheten ser ut här och nu.

På jobbet, hemma med kanske barn, tvätt, dammråttor och en fulltecknad agenda, tekniska under som signalerar att du har möte, påminnelse, SMS, mail, Facebook, Twitter etc etc

 

Vi har anpassat våra träningsprogram till allt detta och ger dig kunskap och verktyg så att du kan hantera allt som redan ingår i din vardag på ett medvetet sätt, med total närvaro i varje ögonblick.

 

 

PRÖVA EN ENKEL MINDFULNESS-ÖVNING

Sätt eller lägg dig i en bekväm och avslappnad postion. Känn efter att du är avslappnad i alla små och stora muskler, från panna - ansikte - nacke - axlar - armar - bröst - rygg - mage - bäcken - lår - vader och fötter.

 

Lägg nu märke till att du andas.... utan att hjälpa till... bara känn hur det känns när din kropp andas - i sin egen takt.

 

Fokusera på hur det känns i näsborrarna när luften far in och ut, andetag för andetag - och försök att behålla hela ditt fokus där... så länge du kan.

 

Varje gång du märker att du tänker på något annat, för du varsamt och vänligt tillbaka ditt fokus till näsborrarna och känslan av luft... in och ut.

 

Lägg undan all prestation, bara låt det vara som det är och se hur det går att fokusera på känslan i näsborrarna så länge som möjligt.

Om och om igen....

HISTORIA

Mindfulness som den praktiseras i väst är inspirerad av den amerikanska professorn i medicin Jon Kabat-Zinn.

 

Han intresserade sig först för hur mindfulness med meditationstekniker från öst kunde användas mot stress och vid smärtlindring. Detta skedde 1979. Han använde sig av buddistiska meditationsmetoder men tog bort det mesta av det religösa och filosofiska innehållet, allt för att anpass det hela mot väst.

 

Idag är Mindfulnessträning en integrerad del av KBT behandling av de flesta problemområden.

KBT-samtalsterapi.se - 0704-834873 - info@KBT-samtalsterapi.se

 

©All Rights Reserved 2013-2018